Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores pædagogiske grundlag


Her finder du et uddrag af det pædagogiske grundlag i Højbohus:

  • Børnesyn. Det at være barn har værdi i sig selv.
  • Dannelse og børneperspektiv. Børn på fx 2 og 4 år skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.
  • Leg. Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.
  • Læring. Læring skal forstås bredt, og læring sker gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret.
  • Børnefællesskaber. Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for.
  • Pædagogisk læringsmiljø. Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring.
  • Forældresamarbejde. Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring.
  • Børn i udsatte positioner. Alle børn skal udfordres og opleve at mestre lege og aktiviteter.
  • Sammenhæng til børnehaveklassen. Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed mv.”

 

Vores pædagogiske grundlag bygger på vores fælles forståelse af det gode børneliv. Vi mener at alle har ret til en god barndom. At alle er en del af, og bidrager til fællesskabet. Legen er grobund for udvikling og læring i børnehøjde. Den anerkendende tilgang til kommunikation med børnene er i fokus, ”vi taler med dem og ikke til dem.”

Vidensbegærlige børn