Leg udvikling og nærvær (LUN)

Hvad er LUN?

LUN er en metode med ophav i teorien om neuro-affektiv udviklingspsykologi. LUN benytter sig af theraplay og mindfulness aktiviteter, som en pædagogisk metode til at styrke fællesskaber, nærvær og relationsdannelse. Det er i høj grad en positiv indstillet tilgang, hvor man arbejder legende, anerkendende og opmuntrende med børnene. Man fremhæver alt det gode, og det der lykkes, og bruger ikke energi på negative ting. Vi rummer alle børnene i LUN-fællesskabet og bliver det svært, er det okay at man som barn observerer, og trækker sig lidt. Man kan som deltager i LUN ikke gøre noget "forkert".

LUN samling

I Højbohus bruger vi LUN i større og mindre grupper. I de mindre grupper er det som regel en indsats vi i fællesskab med forældrene har aftalt vi arbejder med, for at barnet får en masse succesoplevelser, en øget fællesskabsfølelse, og gode relationer til de andre børn der deltager.

I de lidt større grupper, holder vi LUN for at lege, lære og gøre fællesskabet stærkere. Her får børnene øje på hinanden på en anden måde, er i trygge, udviklende rammer, hjælper hinanden og opmuntrer hinanden hvis noget er vanskeligt, og sidst men bestemt ikke mindst, er det en måde at få øje på nye relationer, og styrke igangværende venskaber.