Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnemiljøet i Højbohus


Det fysiske børnemiljø: Udover at være delt op i stuer, har vi i institutionen erfaret at det er en god ide at dele stuerne op i mindre grupper. Børnene får mere ud af de fysiske miljøer, både fordi der er mere plads, men også færre børn der skal dele den voksnes opmærksomhed. Vi benytter os derfor også meget af ture ud af huset, da det er med til at frigøre fysisk plads. Desuden synes børnene det er sjovt at kunne få en anden stue for sig selv. Vi har i form af vores Lad-cykler udvidet mulighed for at komme ud og besøge større grønne miljøer, eller noget så simpelt dog populært; en fjerntliggende legeplads.
 

Vi er så heldige at vi har et aktivitetsrum, beklædt med ribber og klatrevæg, med dertilhørende Airtrack og diverse skumpuder og madrasser. Dette rum er især vigtigt når vi skal styrke motorik og knogletæthed hos de yngste. Men er lige så vigtigt når de største børn udfordres til at stå på hænder, eller slå kolbøtter.
 

Det psykiske børnemiljø: Her kommer LUN ind i billedet. LUN foregår som regel i mindre børnegrupper eller i særlige tilfælde 1-til-1. Disse samlinger og aktiviteter er med til at styrke det psykiske børnemiljø, forstået på den måde at det skaber glæde og velvære, samt nærvær børnene imellem. Hovedreglen når man arbejder med LUN er at det altid skal være sjovt, både i valget af aktivitet, men også i forhold til børnenes deltagelse. Her er det helt okay at kigge på, hvis man ikke er klar til den pågældende aktivitet.
 

Det æstetiske børnemiljø: Vi forsøger i Højbohus at invitere til leg gennem rummets æstetik. For eksempel har vi et bord kun indrettet til Brio-togbane. Vi har et rum med en sofa i et hjørne, omgivet af hyggebelysning og bogreol. På den måde inviterer rummet til en særlig type aktivitet. Væggene på stuerne er beklædt med børnetegninger, og andre værkstedskreerede kunstinstallationer. I spiregruppen er væggene og gulvet dog lidt anderledes indrettet. Her finder man bogstaver, tal, rime-måtter  og andre lettere skolerelaterede artikler.

Vi har sat lamper op som er med skabere af hyggelige miljøer.

Børnene skal gøres til medejere af deres institution, og får man lyst til at bygge hule under sofaen, skal der også være ”plads” til det.

Herunder et eksempel på en kreativ leg børnene selv har fundet på.

Nytænkning i legen