Velkommen til børnehaven!

I Højbohus er vi en børnehaveafdeling på ca. 50 børn. De er fordelt på tre stuer.

Fælles for de tre stuer er at de voksen-tilrettelagte pædagogiske aktiviteter starter kl. 9:30 og slutter godt kl. 11:00. Så spises der mellem 11:00 og 11:30 og så går vi som regel på legepladsen hvor der er fri leg, såvel som vokseninitierede strukturerede og mindre strukturerede lege.

• Hoptimisterne; Den yngste gruppe børn i børnehaven. Stuen fungerer som en modtagerstue fra vuggestuen, og vi tager imod børn fra de er 2 år og 6 måneder, til de er godt 3 år og 6 måneder. Hoptimisterne befinder sig inde på deres egen stue, på legepladsen, eller på ture ud af huset. Vi har halvårligt ture til musikskolen, hvor vi nyder godt af et forløb Ringsted kommune tilbyder daginstitutionerne. Vi tilbyder på denne stue stadigvæk muligheden for at sove til middag, da mange af vores børn har en alder hvor det at sove til middag stadigvæk er nødvendigt for deres trivsel. Vi spiser derfor lidt tidligere end resten af børnehaven, vi holder lidt før samling, og bruger lidt længere tid på at lære ting, da børnene ikke er så store endnu. Vi mener det er vigtigt at vi sætter lidt ekstra tid af til nærvær, så børnene føler sig trygge og godt tilpas i deres nye rammer i børnehaven.

• Kolbøtterne; Mellemgruppen i børnehaven. Stuen er inddelt i 2 rum, hvoraf det ene har en ekstra funktion som værksted. På denne stue er børnene typisk mellem 3 år og 6 måneder og godt 4 år og 10 måneder. På Kolbøtte-stuen arbejder vi videre med det fundament der er skabt på den foregående stue. Her er der tid til at udvikle sig socialt, at lære nye færdigheder, og at udfordrer allerede veletablerede evner. Kolbøtterne har ligesom Hoptimisterne en halvårlig tur til musikskolen, dette foregår på skift af stuerne. Kolbøtterne er sidste stop inden skolegruppen, og vi har overleveringssamtaler med særligt fokus på skoleparathed, hvor vi inddrager jer som forældre inden den endelige beslutning tages om hvorvidt jeres barn er klar til at komme i skolegruppen (Spilopperne)

• Spilopperne; Skolegruppen i børnehaven. Dette er sidste stop inden overgangen til skole. Vi har på denne stue et lidt andet fokus end på de to andre stuer. Her skal skoleparatheden øves, især det sociale og fællesskabet er i fokus. Forskning peger på at jo bedre det sociale fællesskab og børnenes indbyrdes relationer er, jo nemmere har de ved at indgå i det faglige fællesskab der skal styrke både deres faglige kompetencer såvel som deres sociale kompetencer, gennem resten af deres uddannelsesliv. Vi øver blandt andet tal og bogstaver på denne stue, og har et tæt forældresamarbejde der skal være med til at sikre den bedste overgang mellem daginstitution og skole. Vi har aftaler med distriktsskolerne, og besøger SFO'en op til skolestart, så børnene får et indtryk af deres nye pædagoger og ikke mindst nye skolekammerater.

Velkommen til børnehaven!